In september presenteert Apple naar alle waarschijnlijkheid een nieuw model van de iPhone aan de wereld. De vraag die bij analisten op de lippen brandt: hoeveel mensen gaan de nieuwe Apple-telefoon kopen?
Het afgelopen kwartaal voldeed het bedrijf namelijk niet helemaal aan de verwachtingen. Het aantal verkochte iPhones daalde licht in vergelijking met een jaar eerder.
Topman Tim Cook wees al snel een oorzaak aan: geruchten over de volgende iPhone. “We zien een pauze in de aanschaf van iPhones en dat komt volgens ons door de vroege en vele berichten over toekomstige iPhones”, zei hij in een toelichting op de cijfers.
Trouwe klanten
Maar er zijn aanwijzingen dat de dip tijdelijk is. Apple heeft namelijk een groot voordeel ten opzichte van de concurrentie: klanten zijn enorm trouw.
92 procent van de mensen met een iPhone acht het “enigszins tot zeer waarschijnlijk” dat ze binnen 12 maanden overstappen op een nieuw model van Apple, blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau AlphaWise.
Bij andere fabrikanten ligt dat percentage een stuk lager: Samsung (77 procent), LG (59 procent), Motorola (56 procent) en Nokia (42 procent).
Supercyclus
Het onderzoek is voor Morgan Stanley-analist Katy Huberty aanleiding om het koersdoel voor Apple te verhogen van 161 naar 177 dollar. Het aandeel is op dit moment 150 dollar waard.
"Voor het fiscale jaar 2018 schatten wij de omzet en winst per aandeel 10 tot 11 procent hoger in dan de consensus", aldus Huberty. "Door de resultaten van deze enquête lijken zelfs onze positieve schattingen conservatief."
Het onderzoek voedt ook de theorie over de zogenoemde supercyclus, het idee dat consumenten het kopen van een nieuwe telefoon lang hebben uitgesteld en massaal upgraden. Al zijn er ook analisten die denken dat zo'n supercyclus dit jaar niet gaat gebeuren.